Charlotta Björk
Vågade satsa på scenen
Hoppar jag inte nu så kommer jag inte att göra det alls, tänkte tvåbarnsmamman Charlotta Björck. Så hon sa upp sig från vårdjobbet och tog sats. Hoppade upp på scen, in framför kameran och ut i svenskarnas tv-soffor. Efter sommaren väntar både lättsam revy och tungt polisdrama.
av: KERSTIN WEMAN THORNELL foto: JOHAN BÄVMAN
Publicerad första gången: MAGASINET SKÅNE NR 5 2024
Framgångarna på scen och framför kameran har gett näring åt nya drömmar. En är att få arbeta fram en monolog som rymmer både svärta och humor. Men närmast i tiden ligger Helikopterrevyn, som hade premiär på Nöjesteatern i september 2024.
V
Vi börjar i Pildammsparken. Charlotta Björck förvarnar fotografen att bilderna kanske inte blir så fina och somriga som han tänkt.
”Jag har oftast svarta kläder. Jag är lite fascinerad av människor som bara kan slänga fram en storblommig klänning med volang. Själv är jag verkligen inte tjejen med blomsterkrans i håret.”
Dessutom känner hon sig ofta obekväm när hon ska fotograferas, påstår hon. Det dröjer dock inte länge förrän ansiktet tråcklar ihop sig i kaxiga, sockersöta, häpna och förvridna miner framför kameran.
”Jag kan ju inte inte göra grimaser”, konstaterar hon.
Att kasta sig mellan olika roller och karaktärer har blivit Charlotta Björcks kännetecken. Den yrkestitel som ligger närmast till hands är kanske komiker, men hon kan lika gärna beskrivas som sångare, skådespelare, tecknare och, på senare tid, medtävlare i tv-programmet Bäst i test.
Lusten att sticka ut, att få blickarna på sig, väcktes tidigt i livet. Charlotta Björck växte upp i Nybro som näst yngst i en stor syskonskara.
”Mina fyra systrar är ju allt. Vi formade varandra och är fortfarande jättetajta. Samtidigt fanns ett driv att försöka utmärka sig. Jag behövde mycket uppmärksamhet och bekräftelse redan då, så jag var nog ganska krävande som barn.”
Under en period blev det mycket bus. Ett trick var att kasta ner skon i vattendrag för att försöka få föräldrarna att skaffa nya skor till henne. Irriterande, javisst. Snart insåg hon att det var roligare att få folk att skratta, och hon började bygga upp fiktiva figurer.
Charlotta Björck
ÅLDER: 39 år
FAMILJ: Barnen Sigge, 10 år, Bim, 6 år, och deras pappa Johannes
BOR: På Möllevången i Malmö
GÖR: Komiker, skådespelare, konstnär, sångerska
AKTUELL: I Helikopterrevyn på Nöjesteatern i Malmö. I säsong 3 av Tunna blå linjen som sänds i SVT
En av de första var Magnus, en påhittad medelålders göteborgare. Han hade följt med Estonia ner i djupet men överlevt tack vare en luftficka och en mobiltelefon.
”Jag blev så uppslukad av den där karaktären. Med vuxna ögon kan jag förstå att de fruktansvärda nyheterna om Estoniakatastrofen var något jag behövde bearbeta.”
Charlotta Björck minns hur hon förvandlades till Magnus under en familjefest hos vänner. Skjortan åkte snart ur byxlinningen och ju längre kvällen gick, desto högre upp i pannan hamnade slipsknuten. Men hon märkte att de vuxna skrattade och hängde med.
”Det kändes bra att koppla bort sig själv och gå in i någon annan. Det fanns någon slags nerv i det som jag gillade.”
Charlotta Björcks pappa var präst i Nybro och mamman var socionom och arbetade med bland annat flyktingsamordning. De uppmuntrade dotterns dragning till scenen och anmälde henne till en teatergrupp som repeterade i Madesjökyrkans församlingshem. Under skolåren sjöng hon dessutom i kör och musikal och spelade in påhittade radioprogram. Redan då hade hon planen klar för sig: i framtiden ville hon ägna sig åt tv, film eller radio.
Det blev teaterlinjen på gymnasiet och därefter folkhögskola i två år med inriktning mot musik.
”Det var så bra år. Tidigare kunde jag kanske uppfattas som lite konstig, men här fanns folk som verkligen fattade och hakade på. Det var fantastiskt.”
Men Nybro, och till och med Kalmar, kändes för litet.
»Tidigare kunde jag uppfattas som lite konstig, men här fanns folk som fattade och hakade på.«
Annons:
De slitsamma småbarnsåren var temat för Charlotta Björcks scenshow Mamagoals, som kretsade kring den välbekanta känslan av otillräcklighet. ”Men numera är jag väldigt bekväm i mitt föräldraskap. Jag tycker själv att jag har en ganska god magkänsla.”
»Mina år som småbarnsmamma var tuffa och jag hade svårt att förlika mig med många saker.«
För sjutton år sedan gick flytten till Malmö, där två av storasystrarna redan bodde.
”Här fanns allt man behövde: frihet, falafel och band i källarlokaler.”
I dag bor Charlotta Björck i en trerumslägenhet ett stenkast från Möllevångstorget och det är hit vi går efter fotograferingen. Familjen är ganska nyinflyttad och fortfarande står några ouppackade kartonger i hallen och i sovrummet. Väggarna är kala sånär som på en inramad målning av en färgsprakande kvinna strax innanför dörren. Ett självporträtt?
”Nej, det är ju Mona Lisa.”
Den outgrundliga skönheten skelar med ögonen, har fått gula spretiga tänder och mörka påsar under ögonen. En hyllning till det udda, lite skaviga och oslipade.
”Den är inte riktigt färdig men jag jobbar på den …”
När Charlotta Björck kom till Malmö var planen att satsa på musiken. Hon spelade i band, sjöng på mindre klubbar. Men snart fick hon också erbjudande om en fast anställning inom kommunen, som personlig assistent.
”Det var helt fantastiskt med ett heltidsjobb. Jag gillade att arbeta inom vården. Tillfredsställelsen att kunna hjälpa andra människor… Det ger också mycket övning i flexibilitet – man blir lite av en kameleont som antar en ny roll inför varje person man möter.”
Under dessa år blev hon sambo och mamma till barnen Sigge och Bim. Att kunna försörja familjen med en fast inkomst blev ett tungt vägande skäl att hålla fast vid arbetet.
”Jag hade visserligen sagt till mig själv när jag skrev under anställningsavtalet att jag kan inte vakna upp om tio år och inse att jag inte tagit itu med det jag verkligen vill göra, men snart slukade arbetet mycket av min tid.”
Under lugnare kvällar och nätter kunde hon passa på att teckna. Hon beskriver hur det, i vissa perioder, nästan fungerade som terapi att sitta med penna eller pensel i hand. Ofta blev det porträtt av kvinnor som kommenterade samtiden med vassa och sarkastiska repliker, som ”jag borde inte le lite oftare”.
I början av 2010-talet tog sociala medier fart och på Instagram kunde hon lägga ut bilder och klipp. Dessa spreds i allt vidare kretsar och snart hade Charlotta Björck en trogen publik som också hängde med när hon startade en podd.
Visst hägrade fortfarande drömmen att få stå på scen, men under dessa år fanns inte tanken att hon skulle kunna försörja sig på det.
”Jag trodde att man behövde utbilda sig, gå teaterhögskolan. Och bara tanken att sitta i skolbänken kunde jag inte ens reda ut – jag funkar inte på det sättet. Så jag får väl fortsätta så här på egen hand, tänkte jag.”
Tioårsgränsen som hon satt upp för sig själv kom och passerade. Men något höll på att hända. Hon blev kontaktad av en person som ville tipsa SVT om hennes filmklipp på nätet. Snart fick hon också förfrågningar om både live-podd och panelsamtal.
”Då insåg jag att det faktiskt fanns folk som ville se mig utanför Instagram. Jag började öppna upp för tanken att faktiskt kasta mig ut. Jag sa till min sambo: Hoppar jag inte nu, så kommer jag inte göra det alls. Jag minns att han svarade: Jag har alltid vetat att du skulle göra det.”
I januari 2020 skickade hon in sin avskedsansökan till Malmö kommun. Planen var att, under den kommande våren, sätta upp en stor liveshow på temat föräldraskap. Dagen före premiär kom de första coronarestriktionerna. Charlotta Björck insåg att hela föreställningen behövde flyttas fram på obestämd tid.
Katastrof? Nej, nu fick hon i stället tid att skriva och producera en alldeles egen humorserie, Charlottax8, som skulle gå på SVT. Inspirationen hämtades från alla år inom vården, och serien utspelade sig runt den påhittade vårdcentralen Rhododendron. Där fanns den kvittriga receptionisten, BMI-sköterskan, den envisa patienten, den ofrivilliga bloggaren. De flesta rollerna spelades av Charlotta Björck själv.
”Serien är inte så dråplig, utan är snarare baserad på olika karaktärer. De flesta bygger på människor som jag känner eller mött.”
Hennes egen favoritkaraktär är den missförstådde mellanchefen Lennart som visat könet på en firmafest. Han har en tendens att tillmäta sig själv alltför stor betydelse.
”Men jag försöker göra honom på ett kärleksfullt sätt. Det finns alltid bakomliggande skäl som gör att vi hamnar där vi är.”
Serien sändes på fredagskvällar och uppskattades av många, men Charlotta Björck konstaterar att den aldrig hann få riktigt fäste hos den stora tv-publiken. Själv fortsatte hon i en annan riktning. När pandemin blåst över kunde hon äntligen sätta upp Mamagoals, en scenshow som kretsade kring krav och förväntningar på föräldraskapet.
”Det blev en kavalkad som bygger på alla punkter man förväntas leva upp till, men som är omöjliga att klara av.”
Annons:
Charlotta Björcks t-shirt finns i flera olika varianter, men alla har samma text. Dessa bär hon ofta och gärna, bland annat när hon tävlat i Bäst i test. ”Det är lite av en intern kritik mot branschen. Vi som bosatt oss i Malmö, vi finns och vi vill jobba.”
Mitt Skåne
Här äter jag gärna
”Scandwich som ligger i krysset nedanför vår lägenhet, som har en trevlig vegetarisk macka. Annars blir det ofta falafelrulle. Den bästa är nog Möllans falafel, men det finns många andra.”
Här handlar jag gärna
”Jag shoppar tekniksaker på nätet. Men till vardags handlar jag på Ica Möllan. Den ligger närmast och har dessutom ett stort vegetariskt utbud. Jag har bott länge i kvarteren, hittar bland hyllorna och har koll på dem i kassan.”
PLATS JAG GÄRNA besöker …
”Jag har inte bil eller körkort, men vi tar gärna tåget ner till Svarte för badutflykt. Det är helt perfekt att kliva av vid stationen och promenera till en stor strand med djupt vatten.”
”Mina egna år som småbarnsmamma var jättetuffa och jag hade svårt att förlika mig med många saker. Som den totala maktlösheten och känslan att inte räcka till.”
Hon beskriver den ständiga balansakten att försöka vara världens bästa mamma och samtidigt vilja ta de egna behoven på allvar.
”Barn tar plats, men jag behöver också få plats. Jag kan känna att ”nu har jag gjort detta i fyra timmar, nu behöver jag vara på egen hand ett tag”. Det är också att vara en god förebild som förälder, att visa att man också kan satsa på något man själv vill.”
Det rasslar till i ytterdörren. Sonen Sigge har tagit sig hem från fritids för att snabbt byta om till svalare sommarkläder. Han rotar och letar i garderoben.
”Låna en t-shirt av mig”, säger Charlotta.
Sonen lämnar lägenheten iklädd en kortärmad rosa tröja med trycket ”Malmö” över bröstet, ett av de plagg Charlotta Björck envist bar under inspelningarna av tävlingsprogrammet Bäst i test.
Att få frågan om att delta i ett av de mest populära underhållningsprogrammen – det kom inte av sig själv. De gångna åren har inneburit ett målinriktat arbete för att bli ett etablerat namn och ansikte i branschen.
”Jag har flängt hit och dit, träffat folk, suttit på oändliga möten och synts i olika produktioner.”
Nu börjar belöningarna droppa in i form av förslag och förfrågningar. Hon har stått på scen, pratat i radio och gjort långfilmsdebut. Men bland landets barnfamiljer är ändå Bäst i test det största erkännandet.
”Det var en rätt galen grej att göra. Jag trodde först att jag var rätt obrydd, men jag gick verkligen in för att genomföra utmaningarna. Barnen tyckte så klart att det var kul att titta på programmet men de blev också väldigt upprörda över att jag inte vann.”
Även om karriären tagit ordentlig fart så försöker Charlotta Björck avdramatisera det hela inför barnen, och snarast beskriva det som ett vanligt arbete.
”Jag vill ju helst att de ser mig främst som mamma. Men min dotter är rätt stolt och hon kan säga rakt ut, när vi står i glass-kön: Min mamma är faktiskt en kändis.”
Sedan början av året har Charlotta Björck och hennes sambo separerat och de båda barnen bor hos henne varannan vecka.
”Det känns som att ha hela kakan själv och det har faktiskt underlättat. Nu kan jag bara med lycka i själen konstatera att jag är så jävla till freds med det föräldraskap jag har i dag.”
Det kan hänga samman med att barnen vuxit, att relationerna har förändrats. Men också med att hon själv har större möjligheter att påverka sina jobbtider. Det senaste året har Charlotta Björcks arbete mestadels utgått från Skåne och bland annat bestått av hennes ”hittills mäktigaste uppdrag” – en roll i dramaserien Tunna blå linjen.
”Det är så coolt. Det är som att komma in i en familj som funnits i många år. Och så är det häftigt att få på sig poliskläder, det är verkligen ett möte med den egna självbilden. Jag är kanske inte snyggast i uniformen, men jag tänker fan äga det!”
Att axla rollen som gruppchef i en av Sveriges största polisserier förpliktigar. Till en början funderade hon en del över det faktum att hon, till skillnad från många andra i ensemblen, inte utbildat sig på scenskolan.
”Men en av kollegorna konstaterade bara: du är autodidakt. Så var det bra med det. Jag ska inte gå runt och tro att jag är sämre än alla andra bara för att jag inte gått scenskolan. Det finns bara olika sätt att ta sig till scenen. Men nu står vi där tillsammans.”
Det började med teckningar och målningar som hon lade ut på sitt Instagramkonto. Här syns den outgrundliga Mona Lisa, i Charlotta Björcks egen tappning.
3 röster om Charlotta Björk
Kalle Lind
Mångsysslare och manusförfattare till Helikopterrevyn – En bättre utsikt
”Vi träffades i ett stand up-sammanhang, och jag minns att hon gjorde en svår och ångestladdad figur. Det gick inte hem hos alla i publiken, men Charlotta är helt kompromisslös. Att stå på en revyscen kräver mångsidighet. Man ska kunna agera, leverera någon annans roligheter, fungera i en ensemble och helst också kunna sjunga. För oss var det självklart att fråga Charlotta har en särskild förmåga att spela en slags aningslös snubbe som tar mycket plats.”
Moa Lundqvist
Komiker, skådespelare och kollega
”Vi möttes genom gemensamma vänner, men jag visste redan vem Charlotta var och tyckte att hon var rolig. Vi började jobba ihop och köra improvisation. Det utmärkande för Charlotta är hennes oerhört kreativa kraft och energi. Tillsammans kan vi bara ösa på och associera fritt, utan trösklar. När vi skrev manus till Charlotta x 8 tillsammans rasslade det till och gick väldigt smidigt att få fram material. Numera träffas vi regelbundet genom impro-teatern Källan. Det är ett otroligt utvecklande och spännande arbete, där alla i ensemblen lär sig hantverket tillsammans.”
Cajsa Björck Holmqvist
Mamma
”Charlotta har alltid tänjt på gränser och haft en förmåga att genomskåda saker som omgivningen kanske försöker dölja. Hon har också alltid gillat att hitta olika karaktärer. I tioårsåldern lånade hon sin pappas kavaj, strök håret bakåt, och gick fullständigt in i rollen som Magnus. Vi i familjen är inte särskilt förvånade över den uppmärksamhet Charlotta fått på senare år. Vi har alltid sagt att hon någon gång kommer att stå på scenen. Men det är otroligt glädjande att hon fått så många roliga uppdrag, och fått möjlighet att visa hur mångsidig hon är.”
Bli prenumerant
Få tre nummer av Magasinet Skåne i brevlådan för bara 199 kr!
Vårt nyhetsbrev
Glöm inte att prenumerera på Magasinet Skånes nyhetsbrev för att få relevanta uppdateringar och påminnelser.
Relaterat innehåll:
Marie Olsson Nylander
Jag vill leva nu, hela tiden och varje dag, säger Marie Olsson Nylander. För tio år sedan blev hon ”Husdrömmar-Marie” med svenska folket, sedan dess har tv-tittarna troget följt henne genom renoveringar, sjukdomar och relationskriser.
Adde Malmberg
Han är sjömansättlingen som blir sjösjuk till sjöss och alltid trivts bäst med Österlenstrand under fötterna – eller med en mick i handen på scen. Sveriges första stand up-komiker har stått i rampljuset i över fyrtio år. I sommar tar han sig an Fredriksdalsteatern, den här gången som manusförfattare och regissör av farsen Nötter.
Mischa Billing
Cyrano de Bergerac. Pinocchio. Tycho Brahe. Det behövs inte många fingrar för att räkna upp människor kända för sina näsor. Hos Mischa Billing är det inte bara hennes erkända näsa som är känslig. Det är även tungan, kroppen och själen.
Ola Salo
Ola Salo är en glammig rockstjärna som trivs bäst på den skånska landsbygden. En prästson som inte är kristen men gärna spelar Jesus. En tvåbarnspappa som har svårt att få vuxenhatten att passa, som har lättare för att komponera en kontrapunktisk fuga än att få till vardagsmorgnarna hemma.