Gårdsförsäljning av

skånska drycker

Skåne är inte bara Sveriges bästa matregion – det är också här den nya dryckesrevolutionen börjar. Från Skillinge till Kullaberg spirar vinrankor, cideräpplen och humle i den skånska myllan. Här hittar du allt från prisbelönta vingårdar till små hantverksproducenter – och från 1 juni 2025 är det dessutom möjligt att köpa med sig en flaska vin eller cider direkt från gården, tack vare den nya lagen om gårdsförsäljning.

av: KRISTINA OLSSON  foto: JESPER HEIMERSON

Publicerad: Nr 3 2025

På Skepparps vingård ser Bengt Åkesson fram emot gårdsförsäljningen. “Då slipper vi förklara svensk alkohollagstiftning för alla gäster som vill köpa med sig en flaska hem.”

D

Det ser ut som att vinrankorna på Lottenlund Estate fortfarande är i vintervila. Men gårdens danska viticulturist Jacob Grinsted drar med nageln över snittet på den beskurna rankan och visar att bakom det bruna finns det liv. Det syns även på de stora dropparna av saft som tränger upp från plantan.

– Det visar att lymfsystemet är aktivt och att plantan är i full gång med att göra sig redo för att växa, säger han när han visar runt bland de 30 000 stockarna på gården i Allerum utanför Helsingborg.

Han är passionerad kring vin och kring odlingen, som är ett ständigt lärande. Vartenda val han gör får konsekvenser längre fram i processen och det finns hela tiden avvägningar att göra. Det val Jacob gör i dag med sin sekatör ute i vinfältet, påverkar den produkt som i slutändan blir till vin.

Högre syra i Sverige

– Det handlar om att skapa en balans och hitta sin stil. I Sverige har inte året lika många soltimmar som i Sydeuropa, då blir det en högre syra, säger han.

Det märks att han skulle kunna prata i timmar om vinodling, om varje detalj i processen. Han är ursprungligen geograf men förälskade sig i vin och utbildade sig till viticulturist och vinmakare i Italien. Nu ser han fram emot att Sverige öppnar för gårdsförsäljning så han får möjlighet att sprida sin passion till både svenskar och turister.

– Det är så många som passerar här, både på cykel och i bil. Nu kan de komma in och prata med oss, lära sig mer om svenska viner, smaka dem och köpa med sig. Precis som ute i Europa.

De nya reglerna för gårdsförsäljning

  • Endast småskaliga producenter som producerar under 75 000 liter sprit, 400 000 liter dryck med under 10 procent alkohol och 200 000 liter dryck över 10 procent alkohol får ha gårdsförsäljning.
  • Producenten får sälja egentillverkad alkoholdryck och hålla provsmakning. Endast en gårdsbutik per tillverkare är tillåten och den ska ligga i anslutning till tillverkningen.
  • Gårdsbutiken får endast sälja till någon som deltagit i ett kunskapshöjande arrangemang. Kunderna måste informeras om alkoholens skadeverkningar.
  • Det är sedan tillåtet att köpa med sig 0,7 liter sprit, 3 liter vin, 3 liter öl och 3 liter jäst alkoholdryck.

KÄLLA: Regeringen

Det är nästan så man inte trodde att det någonsin skulle hända. I decennier har svensk gårdsförsäljning av alkohol varit som en hägring vid horisonten. Systembolagets monopol, folkhälsan, EU-regler – det har varit många hinder på vägen.

Men branschorganisationerna har jobbat på, regeringen har lagt fram förslag och i vintras kom slutligen det kanske viktigaste beskedet: EU-kommissionen har inget att invända mot att Sverige inför gårdsförsäljning. Därefter kunde socialminister Jakob Forssmed lämna över regeringens proposition, som har stöd av en majoritet i riksdagen.

Ny lag om gårdsförsäljning

Den 23 april var det votering i kammaren och förslaget fick bifall. Det betyder att det från och med den 1 juni blir tillåtet med gårdsförsäljning. Lagen införs tillfälligt i sex år, därefter väntar utvärdering innan den kan införas permanent.

Men beslutet som fattats i riksdagen är bara ett första steg.

Därefter ska beslutet implementeras och berörda myndigheter ska involveras. För det är ingen vanlig försäljning som kommer att införas. För att få sälja alkohol – det vill säga öl, vin och sprit – måste kunden genomföra en kunskapshöjande aktivitet. Folkhälsomyndigheten har krävt att informationen om alkoholens skadeverkningar kommuniceras. Och till syvende och sist får varje kund bara köpa med sig en begränsad mängd alkohol med sig hem.

»I Sverige har inte året lika många soltimmar som i Sydeuropa, då blir det en högre syra.«

Annons:

Carina Olofsson Gavelin från Skånska Drycker tror att gårdsförsäljning­en kommer att gynna hela Skåne, inte bara producenterna.

Solaris är en grön druva som ursprungligen kommer från Tyskland.

Jacob Grinsted älskar att berätta om vinodling – nu hoppas han att ännu fler gäster ska ta sig till gården.

»En bit mark där jorden är torr och mager är perfekt för att plantera vin.«

Det är de enskilda kommunerna som ska utfärda tillstånden, och här finns det redan skillnader mellan hur olika kommuner tolkar lagen. Datumet 1 juni har utropats som datumet då det är fritt fram för gårdsförsäljning. Det är knappast realistiskt, det är nog snarare det första datum då man kan börja ansöka om tillstånd. Därefter ska det godkännas av kommunen. Ingen vi pratar med vågar ge något datum för när man kan öppna sin verksamhet och sälja sina drycker, en del pratar om några veckor, andra om ett halvår.

När Carina Olofsson Gavelin bildade nätverket Skånska Drycker tillsammans med kocken Titti Qvarnström och Anna Lind Lewin som jobbade med marknadsföring av närodlade produkter, så var det för att de såg att något saknades i Skåne. Restauranger och hotell hade full koll på råvarorna på tallriken, men ingen alls på dryckerna.

Marknadsför Skånes dryckesproducenter

– Många satsade på närproducerat och visste precis vilken gård äggen kom ifrån, men när det gällde drycker tog man lite vad som helst. Även om det runt oss här i Skåne fanns fantastiska dryckesproducenter både vad gäller alkohol och alkoholfritt, berättar Carina.

Skånska Drycker anordnade mässor och marknadsförde lokala drycker fram till dess att pandemin kom 2020. Under den perioden fick man vara innovativ.

– Vi körde en digital dryckesmässa med ett tema kring hantverkscider. Det blev riktigt bra faktiskt, berättar Carina. 

“Detta kommer att gynna gårdsförsäljning”

När man tog upp arbetet igen 2023 hade något hänt. Plötsligt hade dryckesproducenterna blivit duktiga på att marknadsföra sig själva och sina produkter. Och tack vare lokala krögare som lyfte fram skånska drycker på sin restaurang, började också gästerna få mer kunskap och större intresse för närodlat i glaset.

Just detta kommer att gynna dryckesproducenterna när gårdsförsäljningen nu införs, tror Carina Olofsson Gavelin.

– Vi tog tag i en fråga ingen pratade om och satte den på kartan. Nu kan producenterna nå ut på ett annat sätt, säger Carina Olofsson Gavelin.

Att gårdsförsäljningen nu ser ut att bli verklighet blir som pricken över i:et. Ett beslut som kommer att ge ringar på vattnet i form av jobb på landsbygden både hos dryckesproducenterna men också i form av ökad turism.

Fler besök till skånska restauranger, butiker och hotell

Turister kommer att på samma sätt som i Frankrike eller Italien kunna åka på vingårdsturné, smaka på viner och köpa med sig några hem. Och då kommer man att äta något på en av områdets restauranger, övernatta på ett boende och shoppa i några av butikerna.

Samtidigt kan det kanske också inspirera bönder att satsa mer på till exempel vinodling.

– Nästan alla bönder har ju en bit mark där jorden är torr och mager, den platsen är ju perfekt för att plantera vin.

Många fler vinstockar i jorden

I dag är ju Sverige ett nybörjarland när det gäller vin i jämförelse med Frankrike, Italien och Spanien. Den samlade arealen för vinodling i Sverige är 250 hektar, det motsvarar vad en medelstor vingård i Languedoc har, berättar Carina Olofsson Gavelin.

Samtidigt har arealen i Sverige ökat med tio procent årligen de senaste fyra åren, och det är i Skåne som produktionen är störst. Nyplanteringen av vinstockar handlar inte längre bara om några hundra, numera går tiotusentals rankor ner i jorden.

Annons:

»Man kör inte till en gård för att köpa en cider på 5 procent för att man glömde handla på Systemet.«

Många av vingårdarna säljer slut på all sin produktion under året och har inte mycket i lager. En ökad försäljning på gården innebär att man kommer att behöva växla upp sin produktion eller styra om volymerna, så man sparar mer i ladorna, säger Carina.

Men gårdsförsäljningen är också viktig ur ett annat perspektiv: jämlik konkurrens inom hela EU. De flesta andra länder har gårdsförsäljning

– Då kan vi inte ha andra regler i Sverige än i övriga EU, säger hon.

När trädgårdsmästaren och ciderproducenten John Taylor var liten åkte han på familjesemestrar till sydvästra England. Han minns fortfarande hur hans pappa stannade till vid en bondgård och köpte en lokal flaska cider.

John Taylor saknade engelsk hantverkscider

Den cidern är väldigt långt från den klassiskt svenska söta, bubbliga cidern som görs på socker och fruktsaft. Engelsk cider är torr, har alkohol i sig och saknar kolsyra.

Det var just saknaden efter engelsk hantverkscider som fick John och hustrun Torun, som är hortonom, att dra i gång ciderproduktion tillsammans med trädgårdsmästaren Johan Lenason. Resultatet är ciderproducenten Dryg Cider som i dag har 4 000 cideräppelträd på Söderslätt som skördas och blir till flera olika sorters cider.

– Det finns nästan noll kunskap om cider i Sverige. När vi står på mässor får vi börja med att förklara vad den är. Den är inte söt, den består inte av 15 procent fruktcider från Kina, den är inte smaksatt med olika saker, säger John.

Gårdsförsäljning ger positiva effekter

En kommande gårdsförsäljning skulle innebära flera positiva konsekvenser för svensk ciderproduktion, menar han. Först och främst skulle det få en kunskapshöjande effekt; kunderna skulle få lära sig vad svensk hantverkscider verkligen är.

– Vi upplever att många som besöker oss eller kommer på mässor är ”compound drinkers”, dryckesnyfikna. I dag vill människor ha upplevelser, inte prylar.

En annan viktig del är försäljningen. Det är försäljningen till Systembolaget som är den största intäktsskällan för små ciderproducenter. Men det är en lång process.

Cider produceras under några få månader efter skörd på hösten. Därefter måste cidern lagras i minst ett år, sedan kan den skickas till Systembolaget. Efter några månader kommer det svar att cidern kan få komma ut på tre lokala Systembolag om ytterligare tre månader.

– Det betyder att vi måste vänta 18 månader på att få ut en flaska i handeln. Kostnaderna vi har under den här tiden betalas av vår försäljning till restauranger. Med gårdsförsäljning öppnas andra möjligheter, säger han.

“Viktig signal”

Ett godkännande av gårdsförsäljning kan också innebära en viktig signal om att synen på alkohol är annorlunda i dag än för hundra år sedan.

– Man tar bort känslan av förmynderi. Jag tror ju knappast att människor kör ut till ett cideri för att köpa en cider på 5 eller 7 procent för att de glömde handla på Systemet. Jag tror det finns en rädsla här som är obefogad och dum, och som hindrar utvecklingen för landet.

Även om det påverkar ciderbranschen positivt så tror han att det framför allt är kanon för vingårdar som redan har en uppbyggd besöksverksamhet. Nu kommer man att kunna erbjuda samma typ av upplevelser på hemmaplan som vi tidigare var tvungna att åka ner till Europa för att uppleva.

– Detta kommer att påverka hela den skånska landsbygden positivt och sätta press på staten om att vida sina vyer.

Fler produkter på gång

Än så länge avvaktar Dryg Cider med att satsa på gårdsförsäljning; man har ingen regelrätt butik och företaget är för litet. I stället fortsätter man att växla upp och satsa på fler produkter. I vår kommer bland annat en rosécider, smaksatt med slånbär som växer intill äppelodlingen, och senare i år kan man förhoppningsvis få en ekologisk certifiering.

Personligen ser John Taylor med sin torra, brittiska humor också fram emot gårdsförsäljningen utifrån ett komiskt perspektiv.

– Jag ser fram emot komedivärdet i alla de absurda situationer som kommer att uppstå, säger han och skakar på huvudet.

– Ibland undrar jag om politikerna någonsin varit utanför tullarna i Stockholm. Om de förstår hur det är att beskära vinrankor på Österlen i januari?

John Taylor tror att gårdsförsälj­ning­en har ett viktigt signalvärde.
– Man tar bort känslan av för­mynderi, säger han.

»Det är dags att uppdatera vår alkohollagstiftning som funnits i över hundra år.«

Bengt Åkesson som driver Skepparps vingård föddes in i dryckesbranschen. Hans farfar Henric Åkesson planterade en gång de äppelträd som lade grunden för Kiviks Musteri där Bengt vuxit upp och arbetat hela sitt liv.

För musteriets varumärke Åkesson vin reste han över hela världen, besökte vinodlare och smakade sig genom vinkällare för att hitta de bästa vinerna att importera. Men så småningom började han bli nyfiken på hur det skulle vara att producera själv.

På gården intill Verkeån planterade han 2011 sina första 7 000 vinstockar. Nu är han en av de erfarna vinodlarna i Skåne. De senaste 15–20 åren har han intresserat sig mer och mer för just gårdsförsäljning av alkohol och vad det skulle betyda för hans bransch.

– För oss som vingård handlar det om att vi kan förlänga säsongen här på Österlen. I juni och juli har vi ändå fullt upp, men nu kan vi locka hit fler även på hösten, säger han.

“Jag är alltid optimist”

Han är en av dem som är optimistisk inför det magiska datumet 1 juni. Genom sin branschorganisation, Sveriges Branschorganisation för Oenologi och Vitikultur (SBOV), har han fått insyn i propositionen. Organisationen har varit en av de 144 remissinstanser som fått tycka till om regeringens förslag och därigenom fått igenom en del av det som varit viktigt för de som det handlar om – producenterna.

– Motståndarna till förslaget, bland annat nykterhetsrörelsen, får det att se ut som om vi vill bli av med monopolet. Det stämmer inte, det är få som vill bli av med monopolet och gårdsförsäljning kommer inte att ändra på det.

Snarare blir det mer jämlikt i förhållande till hur det ser ut i andra EU-länder. Och framför allt slipper man en diskussion med många gäster.

– Vi slipper att stå och förklara svensk alkohollagstiftning gång på gång. Det är både turister och svenskar som inte förstår att de kan smaka på vårt vin, men inte köpa med det hem, säger Bengt Åkesson.

Själv är han i full gång med att inrätta butiksdelen i ett gammalt förråd och väntar just nu på bygglov för att färdigställa sin butik. Redan nu har lokala boenden hört av sig och vill skapa samarbeten kring vin för sina gäster. Och Bengt Åkesson räknar med att det blir en realitet med gårdsförsäljning redan denna sommar.

– Jag är alltid optimist, säger han.

Bengt Åkesson som driver Skepparps vingård föddes in i dryckesbranschen. Hans farfar Henric Åkesson planterade en gång de äppelträd som lade grunden för Kiviks Musteri där Bengt vuxit upp och arbetat hela sitt liv.

På Lottenlund gör man vin på druvorna och sedan destillat på druvresterna.

När Tina Berthelsen steg ut på den balkongen från hotellrummet i Toscana 2010 och tittade ut över vinodlingarna blev hon alldeles förälskad i utsikten. Men det handlade inte om att flytta till Italien. I stället ville de skapa en vinodling på sina stora åkrar i Allerum utanför Helsingborg. År 2016 planterade Tina de första vinstockarna och i dag är Lottenlund Estate en av Skånes största vingårdar.

– Vi har sju hektar här och tre på Bjäre, med sammanlagt över 40 000 vinstockar, berättar Tina när hon visar runt i vineriet.

Köpa med sig vin hem

Ute på gårdsplatsen framför vineriet har man byggt en tillfällig gårdsbutik. Här kommer man att kunna smaka på vinerna och köpa med sig dem hem efter att man deltagit i något av de olika arrangemang som Tina just nu planerar.

– Hittills har vi haft mest premiumarrangemang som är lite mer omfattande, nu gäller det att hitta koncept som också passar andra målgrupper.

En av de idéer Tina har är att använda vinodlingen, där hon har serveringstillstånd till olika evenemang. Man har redan provat vin, vermouths och piadinas med en lokal foodtruck och framåt funderar Tina på pizza och rödvin – eller varför inte mousserande och löjrom.

Gårdsförsäljning ska bidra till samhället

I dag säljer Lottenlund 70 procent av sina viner på Systembolaget; när gårdsförsäljningen blir verklighet kommer den andelen att bli mindre. Mer kommer att säljas hemma på gården och hon har redan anställt en tjej på heltid som tidigare bara hade halvtid.

– Gårdsförsäljning handlar också om att bidra till samhället. Alla som kommer hit måste ju också bo och äta någonstans, säger hon.

– Det känns roligt att vara med om detta. Och det känns välbehövligt att vi uppdaterar vår alkohollagstiftning som funnits i över hundra år.

Skånska vingårdar

8 av 10 svenska viner produceras i Skåne

Guide till Skånes gårdsbutiker

Gårdsförsäljningen är inte i gång ännu, men redan i dag kan du få fina upplevelser hos dessa dryckesproducenter. Mer information på varje verksamhets hemsida.

Arilds vingård

Hotell, glamping, restaurang, vinprovning, escape room och konferens.

Lilla vägen 71, Nyhamnsläge

arildsvingard.se

DOMAINE BELLEVUE

Östanväg 46, Malmö

Om Domaine Bellevue

Flintevång vingård

Flintevång Gård, Staffanstorp

flintevangvingard.se

FLÄDIE MAT & VINGÅRD

Vingårdsvandring, vinprovning, Luncher och middagar samt konferenser. Man planerar att öppna en gårdsbutik till sommaren.

Flädie mejeriväg 19, Bjärred

fladiematovingard.se

Ivögården Mat & Vingård

Vandring, vingårdsupplevelse med vandring & provning, övernattningspaket med mat, dryck och logi, provning.

Kungsgårdsvägen 17-3, Fjälkinge

ivogarden.se

Klagshamns VINGÅRD

Vingårdsturer sommartid, servering för slutna sällskap i vineriet.

Möllevägen 31, Klagshamn

vingardeniklagshamn.se

Ljungbyholms VINGÅRD

Vinprovningar, vingårdsvandring och visning av vineri.

Ljungbyholmsvägen 231, Förslöv

ljungbyholmsvingard.se

Skepparps vingård

Vingårdstur, vinprovning, grillkvällar och temakvällar.

Verkaåvägen 56, Kivik

skepparpsvingard.se

SKILLINGE VINGÅRD

”Domän Sånana”. Rundvisning i vingåden, vinprovning och vinkurs.

Hävdavägen 36, Borrby

domansanana.se

Snårestad VINGÅRD

Snårestad Lyckeväg 121, Ystad

snarestadvin.se

Strandåkra vingård

Provning, vingårdsvandring, visning av vineri, vinterprovningar av glühwein.

Örmölla 258, Skivarp

strandakra.se

THORA VINGÅRD

Vingårdsvandring och besök på Restaurang Flora.

Dalen 43, Båstad

thoravingard.com

Tosterup must & cider

Rundvandringar och provningar för större grupper.

Tomelilla

tosterup.se

VITTSJÖ VINGÅRD & Gårdsbutik

Vingårdsvandringar, provningar och temakvällar. Vinvagnen Picnic, en foodtrailer med lättare rätter på närproducerade råvaror som serveras i vingården tillsammans med eget vin. Gårdsbutik med honung och lokala delikatesser.

Malseröd 4068, Vittsjö

vittsjovingard.se

Bli prenumerant

Få tre nummer av Magasinet Skåne i brevlådan för bara 199 kr!

Vårt nyhetsbrev

Glöm inte att prenumerera på Magasinet Skånes digitala nyhetsbrev.

Fler guider till Skåne

Magasinet Skånes guider gör det lätt att hitta rätt i Skåne till restauranger, kaféer, shopping, konstrundor, julmarknader mm